آشنایی با توپ ضد هوایی BTR-ZD
بازديد : مرتبه
تاريخ : شنبه 14 مرداد 1391برچسب:توپ ضد هوایی BTR-ZD,

 

خودروی ضد هواگرد BTR-ZD در واقع ترکیبی از خودروی BTR – D  و توپ ضد هوایی ZU – 23 – 2 است که در اوج جنگ سرد به سفارش وزارت دفاع شوروی سابق و توسط کارخانجات ALANGER در سال 1970 به تولید رسید. این خودرو هم اکنون در نیروهای هوابرد روسیه ، همسایگان شمالی ایران و کشورهای حوزه بالکان در حال خدمت میباشد. هر چند که این خودرو در اصل به منظور محافظت از نیروهای هوابرد علیه هلی کوپتر های دشمن طراحی شد اما در جنگ روسیه در افغانستان از این خودرو علیه نیروهای پیاده زمینی استفاده گسترده شد و در این جنگ کارایی فوق العاده این خودرو علیه اهداف زمینی به اثبات رسید. نیروهای افغان در یکی از جاده ها با دو قبضه دوشکا جلوی پیشروی روسها را گرفتند. پس از آنکه نیروهای روسی نتوانستند از پس این دو تیربار بر بیایند ، این خودرو پس از هدفگیری تیربارچی ها هر دو دوشکا را نابود کرد. توپ اصلی این خودرو هم در قسمت جلو و هم در قسمت عقب خودرو قابلیت نصب را دارد و به وسیله کابل های ضخیم از ارتعاش آن جلوگیری به عمل می آید.


علاوه بر توپ ضد هوایی ، این خودرو به دو مسلسل سبک 7.62 میلیمتری مجهز شده است که به وسیله آن با نفرات دشمن به مقابله می پردازد. این دو مسلسل سبک به وسیله 2000 گلوله لود میشوند. این خودرو دارای 10 خدمه میباشد. دو نفر خارج از خودرو و در پشت توپ می نشینند. یک نفر راننده خودرو و یک نفر افسر ارتباطات دو نفر مسئول مسلسل های سبک ضد نفر و چهار نفر نیز مسئول لود کردن توپ اصلی میباشند. توپ اصلی این خودرو همان طور که گفتیم توپ ضد هوایی 23  ZU-است. این توپ دو لول دارای دو نوع مهمات است: مهمات HE-FRAG و مهمات AP-T  که از آنها در وهله اول برای مقابله با هواگردهای دشمن و در وهله دوم برای مقابله با خودروهای سبک زرهی و نیروهای پیاده دشمن استفاده میشود. وزن مرمی گلوله های این توپ 180 گرم است. این توپ دارای ریتم آتش 2000 گلوله در دقیقه میباشد (هر لوله 1000 گلوله در دقیقه). حداکثر برد این توپ در حالت شلیک بالستیک و مورب معادل 2000 متر بوده و در حالت شلیک افقی و مستقیم معادل 2800 متر است. هدفگیری این توپ از نوع ساده چشمی میباشد. چرخش این توپ نیز در جهت عمودی از 6- درجه الی 90 درجه است و در جهت افقی نیز 360 درجه قابلیت چرخش دارد. موتور این خودرو نیز مدل 5S20 Diesel میباشد که با قدرت 240 اسب بخار نیروی حرکت این خودرو را فراهم می آورد. حد اکثر سرعت جاده ای این خودرو معادل 65 کیلومتر بر ساعت است. این خودرو کاملا دو زیست بوده و در آب به وسیله سیستم Water Jet قادر است با سرعت 10 کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه دهد. حداکثر برد این خودرو نیز 500 کیلومتر است. وزن کلی این خودرو نیز 8000 کیلوگرم است که به مدد این وزن ایده ال میتوان این خودرو را به کمک هواپیماهای متوسط ترابری و حتی هلی کوپتر حمل کرد.


نقاط قوت این خودرو سرعت عمل ، سرعت شلیک ، ریتم آتش نسبتا خوب ، دارا بودن گلوله های پر قدرت و دوربرد ، سبکی ، انعطاف پذیری بالا ، تعمیر آسان ، قیمت پایین ، کارایی بالا و استفاده در اکثر شرایط جوی ، بقا پذیری فوق العاده بالای این خودرو در شرایط مختلف محیطی است. اما برخی از نقاط ضعف این خودرو عبارتست از: تعداد بالای پرسنل خوردو ، تعویض سریع مخزنهای مهمات توپ اصلی و عدم امكان بارگذاري مهمات از داخل خودرو. ضعف دیگر اینکه دو نفر گانر توپ اصلی در بیرون خودرو قرار میگیرند و هر آن ممکن است مورد هدف تک تیراندازان دشمن قرار گیرند. سیستم هدفگیری این خودرو را نیز از یک بابت میتوان نقطه قوت آن به حساب آورد چرا که درصد خرابی آن کمتر از نوع الکترونیکی بوده و سیستمهای جنگ الکترونیک و جمرهای الکترونیکی دشمن نمیتواند مانع هدفگیری و شلیک آن شود. اما از طرفی این نوع هدفگیری نوعی ضعف برای این خودرو به حساب می آید چرا که نمی توان به صورت کاملا دقیق به سمت هدف شلیک کرد. مدلهای جدید این خودرو علاوه بر توپ اصلی به دو قبضه موشک ضد هواگرد سوپر ایگلا مجهز شده است که توسط گانر توپ اصلی قابل شلیک است.


مشخصات خودروی ضد هوایی BTR ZD
کشور سازنده : روسیه
سال به کارگیری 
:  1975
تعداد پرسنل 
:  10 نفر
وزن 
:  8 تن
طول 
:  5.88 متر
عرض 
:  2.63 متر
ارتفاع 
:  2 متر (کفی توپ اصلی)
تسلیحات 
:  یک قبضه توپ دولول 23 میلیمتری ZU-23  همچنین دو تیربار 7.62 میلیمتری به همراه 2000 فشنگ
برد بالستیک توپ ضد هوایی 
:  2000 متر
برد افقی توپ ضد هوایی 
:  2800 متر
مانور پذیری عمودی توپ 
:  از 6- درجه تا 90 درجه
مانور پذیری افقی توپ 
:  360 درجه
ریتم آتش توپ اصلی 
:  2000 گلوله در دقیقه (هر لول 1000 گلوله در دقیقه)
موتور 
:  5D20 diesel
قدرت موتور 
:  240 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده ای 
:  65 کیلومتر بر ساعت
حداکثر سرعت بر روی آب 
:  10 کیلومتر بر ساعت
شعاع عملیاتی
:  500 کیلومتر


 

کاربران :

 

  بلاروس

  مولداوی

  روسیه 

  اکراین

  ازبکستان

  •   شوروی سابق

 

 تهیه ، تدوین و ترجمه: علی محمدی
کلیه حقوق مختص سایت میلیتاری است
هرگونه استفاده از مقاله تنها با ذکر نام سایت میلیتاری و نام مترجم امکان پذیر است. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط ADOLF
آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبي
تقويم
وضعيت آب و هوا
لينک
------------------------------ ******* ------------------------------
+ strUrl +